Saturday, September 1, 2007

Ruudt Peters...

När jag först såg Ruudt Peters smycken så fylldes jag av tvivel på vad jag gett mig in på, detta var i början av min bana som smyckekonstnär, när jag gick mitt andra år på HDK, Högskolan för Design och Konsthantverk i Göteborg, jag fattade absolut inte vad jag såg!
Jag trodde att smycken var blanka, fina silver grejer som alla kunde ha...
Jäpp, så naiv var man en gång i tiden och fan vad mycket roligare det är att vidga dessa vyer, gå ifrån blankt och ädelt till, ja vad vet jag...sopor bland annat.

Blev både irriterad och förbannad över att detta var smyckekonst.
Med tiden och kunskap så måste jag medge att Ruudt Peters smycken och objekt ofta är så geniala, så vackra och på något sätt magiska (detta är naturligtvis helt och hållet min uppfattning, precis som allt annat på denna blogg).

Jag uppskattar Ruudt Peters smycken och sätt att förhållas sig till smycken, hans mentalitet är otroligt inspirerande i detta fall. Jag vet att han inte behöver mer uppmärksamhet än den han redan får/fått och har etablerat... Jag hade en idé om att han aldrig skulle vara en del av min blogg, för det finns så mycket på nätet som aldrig får samma ljus, men som är både intressant, vacker, frustrerande och ibland skit dåligt...

MEN, det går liksom inte att förklara sitt eget konstnärskap utan att visa vad som ligger i grunden för ens egna skapande, och så är det, Ruudt Peters har och inspirerar mig!
Framförallt för att jag upplever honom som en säker person, orädd att driva smyckevärlden i Sverige och övriga världen framåt, han har en energi och en rättframhet som jag beundrar, det är få förunnat att besitta en sådan energi som han har. Jag gillar inte allt han gör, men det är liksom inte intressant, det intressanta tycker jag just är hans otroliga energi och hans sätt att ta ansvar för vad han tycker och stå för det.

http://www.ruudtpeters.nl/

http://www.ruudtpeters.nl/opere/ Jag deltog i workshopen; Now Chaos...

No comments: