Thursday, September 13, 2007

M.F.A 2003


Samhällets ytlighet, del ur mitt examensarbete på HDK 2003.
Titel; inre glöd.
Material; koppar, akrylplast, fluoreserande plast som lyser vid belysning av uv-ljus.
Jag valde att getalta "samhällets ytlighet" i olika former av behållare... Tanken är och var, att vi alla är behållare, fyllda med olika innehåll... Vissa öppna, själv dränerande, andra slutna, vissa glödande, vissa sköra osv.
Jobbade under mitt examensarbete med en rad olika material som kunde förmedla det jag för stunden var intresserad av att undersöka, belysa och lyfta fram.
Kolla gärna på min hemsida; http://www.paula.nu/
Där finner du både B.F.A & M.F.A arbeten och lite till.
Under mitt examensarbete var processen det viktigaste i arbetet, jag ville hitta MIN metod för hur jag jobbar och kunde tänkas jobba i framtiden.
Jag tycker så här 4 år senare att jag lyckades lägga en grund för mitt arbete under denna tid, dvs. jag jobbar idag undersökande, med en idé och med glädje och nyfikenhet i det som komma skall, jag jobbar inte med en färdig bild av ett smycke/objekt utan snarare i tre steg; välja material, tappa kontrollen och senare återta kommandot och se vad jag kan göra av det som blev.
Styrd av en inre känsla, ett mål att få fram exempelvis en känsla, en fråga eller ett svar...
Jag valde också att jobba med "oädla" material, utelämnade silver och guld, med undantag från ett smycke som har titeln; du är som en oslipad diamant, där använde jag mig av silver och en rå diamant. Detta gjorde jag av två anledningar ( kanske tre eller flera...) för det första så är just ytligheten i mångt och mycket material, lätta att fiffa till något med ett redan värdeladdat material, detta ville jag inte. För det andra så tyckte jag då och tycker så även nu, att det är en större utmaning att transformera "billiga" material, höja värdet på materialet genom att skriva i det i en annan kontext, i detta fall smyckekonst.

No comments: