Thursday, September 27, 2007

mini mini... på galleri hnoss, konstepidemin.


Jag har några smycken vid sidan av på galleri hnoss... Så om du har vägarna förbi, kolla in!
Fragmenta, 9 smyckekonstnärer från Estland ställer ut i galleriet.

Statement för dessa (mina) smycken...
Att leka med vardagen, se möjligheter i det som slängs, ratas etc.
Sätta in i ny kontext, genom fantasi och teknik.
Mina smycken är bärbara men kan också fungera fristående, som skulpturer – objekt- dekoration i hemmet… Bara fantasin sätter gränser.
Men som sagt, i första hand är de smycken.

Material; glaspärlor (ifrån Syd Afrika), plastförpackningar från vardagslivet, porslinsdjur som jag hittat på loppisar, saker som har uttjänat sitt syfte hos tidigare ägare och nu dumpats på loppisar för en ringa peng etc.

Teknik; varmluftspistol, borrmaskin, tändare, sax och kniv.
Efter en resa 2005 till Syd Afrika, Kapstaden så vill jag med enkel teknik skapa smycken, visa på att med enkla medel går det att sammanfoga, bygga upp…

Min ingång för dessa smycken är att visa på konsumtionssamhället, att vi kan göra något av det som vi i vanliga fall slänger… Nyfikenhet i var gränsen går, vad jag kan göra innan det ”faller ihop”, blir för mycket eller helt enkelt inte funkar, alltid en balansgång.
Att lyfta vardagen mot något annat, i detta fall in i smyckevärlden.

Några av dessa smycken har tidigare visats i Norge, Sverige och Polen under våren och sommaren 2007.
Just nu på Hnoss; fragmenta, smyckekonstnärer från Estland.
Vernissage och invigning med estnisk muski lördag den 29 september 2007 kl.15.00
Utställningen pågår t.o.m den 21 oktober.
galleri hnoss konstepidemin
öppet; onsdag - torsdag 12-17 fredag - söndag 12-16

2 comments:

Unknown said...

congratulations
nice view in the boxes

hugs

paula said...

Thanks!
Nice that you like it.

I think it is a nice smal show.

Have a good,calm and nice weekend and keep up the good work!