Monday, September 3, 2007

mitt bidrag till "detsannasverige"...




Bostadsområdet Vita Björn och Shelltappen vid Bangatan, Majorna i Göteborg...
Detsannasverige,- folkhemmet i fritt fall. http://detsannasverige.com/
Shelltappen är i och för sig en intressant byggnad som ev. är K-märkt ( borde väl åtminstone vara det, tycker jag), men skyltningen är under all kritik... Men är det egentligen inte så det ska se ut?! Ett misch masch av information blandat med blommor, billigt kaffe + bulle och löpsedlar...
Vita Björn är ett hus ifrån miljonprogramstiden (om jag inte misstar mig, jag är ju klar amatör på arkitektur, även om jag har det som ett utav mina intressen att kolla in byggnader, kontraster etc.), mitt i stan... Ett bostadsområde som jag tycker är bedrövligt fult, men trots det så ser man det inte, mycket märkligt. Det bara ligger där och tar plats.
Jag kan hålla med om att vi har ett Sverige och ett folkhem som är i fritt fall, där värderingar har bytt fokus från att ha handla om kollektiv till att idag rikta in sig på individen, men å andra sidan känner jag oftast någon form av tillfredställelse över just kontraster i vårt samhälle, även om man kan bli ledsen över att egoismen, kapitalet styr och på det sättet också ödelägger vissa byggnader/områden... Tycker att det halvnya, fula måste vara en del av det ultramoderna, klassiskt gamla osv. Det är just med brytningspunkter, kontraster man kan uppleva det ena eller det andra.
Egentligen är jag en grym bakåtsträvare eller åtminstone inte en framtidstyp, i allafall inte som det ser ut nu. För när man väl har lagt till rätta, så finns ingen återvändo till det som än gång var...
Ibland så tycker jag det verkar som om det exicterar en "göra-om-nojja" i samhället, ALLT ska fiffas till, torg ska grävas upp, vägar ska dras om, hus göras tipp topp moderna etc.
När man åker runt i Göteborg med spårvagn så slås åtminstone jag av att det aldrig verkar bli riktigt klart, det rivs för att byggas nytt, det grävs för att korta vägar och jag vet inte allt.
Vore skönt om man emellanåt kunde hejda sig bland byggherrar och stadsbyggnadskontor och se vad som händer om människorna som bor i Göteborgs alla olika områden själva fick tycka till, göra vad de vill... Visst, det kan bli hur oestetiskt som helst med denna tanke, men samtidigt inbillar jag mig att vi skulle få ett mer levande och mångfassetterat samhälle.

Vågmästareplatsen på Hisingen i Göteborg är också ett sånt här "non-area" område...

No comments: