Saturday, September 22, 2007

jewellery seminar, hnoss-depended.


Janina Kurp...


Jag... + Lena Olsson och ryggen på Love Jönsson.

Lena Olsson mfl...

Karin Johansson mfl...

Castello Hansen, Gunilla Grahn... Pernille Mouritzen en av deltagarna i on-line projektet från starten, i bakgrunden...
Åsa Christensson, Maria Ylander säljandes biljetter till Hnossfest... eller inte...
Mingelbild...
Mingelbild, med Dorota Liszke...

Mingelbild med Per Suntum...

Mingelbild... med bland annat Nina Mårtensson samt nuvarande HDK studenter.

Mingelbild...

Mingelbild...
Auli Laitinen... + Klara Brynge.
Mingelbild med Dorota Liszke och Ida Lindberg...
Mingelbild med Bibbi Forsman och Mona Wallström...
Mingelbild med bland annat Åsa Lockner...
(Jag känner inte Åsa, och har aldrig hälsat på henne, men smyckevärlden är inte allt för stor, så jag vet vad hon gör och hur hon ser ut, typ...)

Mingelbild med bland annat Tobias Birgersson från LOD.

Försäljning av kataloger och tidskrifter, Tore Svensson och Lena Olsson från galleri Hnoss...
Jewellery seminar, Hnoss - depended.
Friday 21 September 2007 at The Röhsska Museum.
In connection with the opening of the "hnoss-10-years-jubilée-exhibition" at Röhsska Museum, the seminar "hnoss-depended" will be arranged. The seminar is arrange by HDK, School of Design and Crafts at Göteborg University together with the Röhsska Museum and gallery hnoss.
10.00 Registration
10.30 Opening words by Ted Heselbom director of the Röhsska Museum
10.45 Lucy Sarneel - "mind flights".
11.45 Lunch
13.30 Konrad Mehus -"The National Project".
14.30 Fruitbreak, show and exhibition.
15.00 Susan Pietzsch -"Smuck2 adding to, subtracting from, and multiplying jewellery".
Moderator: Love Jönsson, Craft and Design critic
The seminar will be in English.
En fantastiskt givande dag på alla sätt och vis!!!
Träffade på min nya mail och blogg vän, Bibbi Forsman in real life, verkligt trevligt och lika trevligt i verkligheten som i cyberrymden... Mycket märkligt att vi inte har sprungit på varandra innan, för vi har många gemensamma beröringspunkter genom olika konst/design vänner/bekanta. Men så är väl livet?! Ibland så går man om varandra tills det en dag är meningen att man ska mötas...
Vi har ju till och med nästan bott grannar på Hjorthagsgatan, hm???
Träffade på en massa andra kollegor som det går år och dagar mellan träffarna, men det är ju som med stjärnorna, man vet att de finns där ute någonstans men det är inte alltid man ser dom.
Kim Buck var där, alltid lika kul att springa på honom! Hoppas jag hinner till Köpenhamn och kolla in hans utställning på Konstindustrimuseet, pågår till och med 4 november... Shit, det blir snabba puckar om jag ska hinna med det!
Per Suntum, Sigurd Bronger, Helena Lehtinen mfl mfl. var där... Så himla kul att vara en liten del i en helhet, inte varje dag det är ett sånt balluns i Göteborg.
Hade ju anmält mig för att jag var sugen på att säga hej till Leo Caballero från Klimt2, men han hade lämnat återbud i somras, vilket var as kalas synd! Men glatt överraskad över Susan Pietzschers inhopp!!! Henne ska jag slå klorna i via nätet, för hon har många bra järn i elden vad det verkar.
Tyvärr, så missade jag galleri Hnoss festen som hölls på kvällen uppe på Konstepidemin, pga. Alvedon, halsskav och alldeles för lite kosing just nu... Hade varit schysst att mingla där och höra hur det går för alla... Men å andra sidan så hann jag med rätt många snicksnackstunder under dagen, så jag får väl nöja mig med det.
Helt upprymd och slut efter denna intensiva dagt, cyklade hem i ösreng och la mig under ett par filtar och bara knoppade av.
Galleri Hnoss har funnits som galleri i 10 år nu...
Jag började på HDK för 9 år sedan och har varit ute i friheten som smyckekonstnär i 4 år och idag kollega till de som ställt ut på Hnoss under åren som gått...
Måste säga att Hnoss har varit en stor inspirationskälla till vad smyckekonst är och kan vara... har definitivt haft stor glädje av alla de utställningar som ägt rum där... keep up the good work och förgyll min/vår vardag med intressanta utställningar med blandade uttryck, intryck och materialval!
Utställningen som pågår på Röhsska Museum just nu, med alla smyckekonstnärer från när och fjärran som ställt ut på galleri Hnoss under dessa 10 år, var grymt inspirerande att se!
Mina favoriter är; Helena Lehtinens knappkrage, den är ju bara såååååååå underbar att jag inte kan annat än att bara älska den! Helena Lehtinen har ju gjort en massa braiga saker, är verkligen en beundrare vad det gäller hennes sätt att ta sig an smycken, material etc.
Castello Hansen är en anna favorit, vill bara ha!!! Gillar enkelheten i Castellos former.
Gunilla Grahn är ju så himla genialsk!!! Små, små smycken men helt monumentala i sitt uttryck... Jag häpnas definitivt över dessa små broscher som sparkar mig i magen och gör att jag vill ta hand om dom... En jäkligt bra kombination!



















2 comments:

Anonymous said...

Hej!
Jätteroligt o se bilder o påminnas om den mycket trevliga dagen. :-)

Jacob

Anonymous said...

Hej Kollega!
Jag känner inte igen mig på bilden men det gläder mig att du vet vad jag gör. Nästa gång det är något liknande event får vi se till att hälsa! Kolla in vår hemsida www.madeby.se så får du se vad vi har på g.