Thursday, January 24, 2008

Tilda Lovell...




Såååååååååå himla bra!!!
Jag har varit glad och fnissig ända sedan jag såg Tilda Lovells skapelser/varelser sjunga hellre än bra i Stenasalen vid Göteborgs konstmuseum.

Jag blev verkligen berörd och kan rekommendera denna fantsifulla utställning.

23 jan - 5 mars 2008 Göteborgs konstmuseum, Stenasalen.







Tilda Lovell
Född 1972 i Mölndal.

Utbildning:
1998-2003 Kungl. Konsthögskolan i Stockholm
1996-1998 Hovedskous målarskola i Göteborg, skulpturavd.


"Jag sätter ihop olika material med varandra så att de bildar figurer, situationer.
Materialen är sedan ett tag skelettdelar, förvridna små grenar och andra saker jag letar efter - och hittar hela tiden.
Sätter ihop dem med tråd, gips, silikon, hår m.m.
Eftersom objekten är tillverkade av delar från någonting som en gång dött har de ofta något att säga om varför de dog.
Eftersom de delarna återvanns och var med om en ny skapandeprocess talar de ofta om själva tillblivandet.
Sedan de blivit till uttrycker de något om hur det är att vara.
Antingen bara genom sin kropp/form och sitt sammanhang, men ibland också genom elektroniken, vilken jag arbetat med på senare tid.
Då kan jag genom att bygga in den få dem att snurra, darra, vissla eller sjunga osv..."


Text och bilder har jag hittat på nätet under Tilda Lovell.

No comments: