Wednesday, October 3, 2007

två offentliga skulpturer i Göteborg...


Ops, och hoj... Igår när jag cyklade föbi denna skulptur, så var det ett fantastiskt ljus över den och hålet lystes upp av solen. Har aldrig tidigare sett den så bra, så upplyst och till sin rätt.
Nu har jag sökt hela jäkla förmiddagen efter skulptören och jag har skickat mail till några som vet... Men ännu inte fått något svar, namn... Jag är ju ingen name droping person.
... Svar...
"Hej
Det var ett förtvivlat rop.
Han heter Egon Möller-Nielsen. Han är dansk, men levde o verkade större delen av sin aktiva tid här i Sverige. Han var lärare i skulptur på Konstfack, någongång på 50-talet tror jag.
Han gjorde även en annan lekskulptur som heter Tufsen och som finns i närheten av Kvilletorget.
Med vänlig hälsning
Berit"

"Egon Möller Nielsen hette han. Jag hade som projekt att renovera "Ägget" för ett år sedan. Så jag kan en hel del om honom om du vill veta mer. Han var professor vid konsthögskolan. Gift med en svenska. Det finns ett "ägg" i Tessinparken i Stockholm. Dom har varit mer rädda om sitt. Men vårat är på ett mycket mer utsatt ställe i Kungsparken. Jag ville flyttat på det men På kulturnämnden var dom trötta på mitt tjat om detta Ägg. Jag har alltid sen jag var liten tyckt att det är en sån fantastisk skulptur.
Vi hörs. Ha det bra! Mia Frankedal"

Raoul Wallenberg monument av Charlotte Gyllenhammar.
Raoul Wallenberg född 4 augusti 1912 och enligt officiella sovjetiska uppgifter död 16 juli 1947 i Moskva.
Ett fint och rogivande monument... Bara synd att precis just nu (2 okt 2007) så står det mitt i ett kaos av konteinrar, uppgrävda ytor etc.
Gillar fotoetsningen av Raoul Wallenberg porträttet på betong.











No comments: