Sunday, October 21, 2007

loppis...

Otrolig byggnad...


Alla dessa fint textade skyltar som finns utanför och inne på loppis...

Redan på utsidan kan man ana förfall, gammalt och sletet som ska hitta nya hem...


Hur glad blir man inte av en sådan skylt, när man gjort en runda?!




Bild på uppställning av saker...

Hyllor...

Ännu mer fina skyltar...

Den här överdimensionerade väckarklocka har jag och min kompis haft super kul åt.
Vem i helvetet kommer på att göra en träväckarklocka á la gigantisk storlek och vem i helsike köper den, var passar den in???

Det här är loppis! en sladd framför en tavla, det är inte så viktigt liksom... Härlich!

Mums! Tro det eller ej, men saker som tillagts med kärlek smakar gott, trots en köperulltårta i botten och tre halvfrusna hallon på topp.

Mina fynd...


En LEGO astronaut, fick följa med hem bara för att den var så tokig...

Ännu en tokig liten pryl, en grön typ kopplad till spray, vinklar man den gröna gubben, så har den minsann blinkögon!

En svart smurf som går i sömnen...


En gammal hederlig smurf för 1 krona. Det går ju bara inte att lämna kvar, har ingen jävla susning om vad jag ska göra med den?! Men den får väl stå och damma tills jag kommer på något fiffigt...



Loppis…

Loppis för mig är en plats av godhet.
Kan kanske tyckas märkligt att just använda sig av ordet godhet, men jag tycker att just detta ord passar in… För de loppisar jag har koll på, gillar och besöker de driver hjälpverksamhet.
Folk lämnar in saker de inte längre vill ha, har plats för etc.
Sedan kommer sådana som jag och köper grejer, saker man inte alltid trodde sig behöva, men som kan vara bra att ha, rent praktiskt eller som inspiration eller som material i något kommande konstverk…
Sen går pengarna till alla möjliga olika projekt och hjälp för behövande både i och utanför Sveriges gränser.
Loppis är en kreativ handling, folk röjer hemma och skänker bort, andra jobbar ideellt för att samla in pengar/kränga de inlämnade sakerna, jag själv som en lite del i kedjan stödjer och drar hem mer grejer till mitt redan överfulla hem.
Själv ser jag mig lite som en ”räddare”, att rädda dessa märkliga, billiga prylar som på ett eller annat sätt blivit ratade… Men också så startar dessa föremål som jag hittar, nya historier hos mig, jag ser möjligheter och de hjälper mig att drömma och sätta in i nya kontexter, nya historier etc.

Här är några bilder ifrån gårdagens utflykt på lördags loppis vid Redbergsplatsen, Olskroken.
Både ute, inne och fynd bilder… Jag gjorde av med hela 20 kronor på halsband och smurfar igår + en fika på 20 kronor… Inte illa att ha trevligt och dra hem lite ”nytt” för 40 pix.

Finska Pingstkyrkan driver denna loppis som är öppen på lördagar 11-15.
En fantastisk byggnad först och främst, trevlig personal, billigtbilligt, barabara… Som hon som tog betalt igår sa; ni får det för det här priset, det är bara bra om vi blir av med det.
Folk i loppislokaler är oftast vänligt inställda, snicksnackar osv…
Igår träffade jag och min kompis på en tvättäkta mytoman. Inte illa det… Men är man öppen så möts man ju av diverse både trevliga och märkliga möten.
Igår ljög jag och sa att jag jobbade inom hemtjänsten när denna mytoman/konstnär slog sig ner vid vårt fikabord. Jag orkade inte säga att jag håller på med konst, för denna typ var konstnär, skådespelare, psykpatient, arbetslös, musiker och jag vet inte allt vad han fick till.

Att fika på loppisar är också en fantastisk upplevelse i sig, love it!
Det är som att förpassas bakåt i tiden där saker och ting inte var flashiga, konstgjorda eller hippa… En kaffe är en kaffe, basta!
En köperulltårta med vispad grädde och tre halvfrusna hallon är en TÅRTBIT.
En plastkopp och halvsunkiga dukar duger gott för ändamålet.

Kontentan av loppis är; en salig röra bland hyllor och bord, vänlighet och godhet varvat med drömmar om nya möjligheter för prylarna man hittar för en billig peng.
Mitt motto i loppisträsket är: Man vet inte vad man behöver fören man hittar det.

No comments: