Thursday, November 1, 2007

Markus Vallien på Svensk Slöjds butik...




Markus Vallien på Svensk Slöjds butik.

”Jag gör mina plåtgubbar av sådant som ligger i högar bakom vedbodar. De är utrotningshotade, tror jag, dessa mossbevuxna gamla gubbars skrothögar. Mitt dagliga arbete är i skogen. Nästan varje dag går jag förbi någon öde boplats. När jag står där och försöker skaka av en gammal zinkspann från huggarstövlarna ser jag bilder av folket som levde ett liv i skogen. Det var deras värld.Jag tänker mycket på dem. Sedan får plåtsaxen klippa lite som den vill och så löder jag lite.När jag sedan ligger i kökssoffan på kvällen kan jag ibland se skuggor av mina vänner när ljuset snart brunnit ut.”
Markus



SVENSK SLÖJD
Nybrogatan 23
114 39 Stockholm

http://www.svenskslojd.se/


Text och bilder tagna från Svensk Slöjds hemsida. http://www.svenskslojd.se/
Markus Vallien har en känsla att ta tillvara gammalt och göra ”nytt”, eller möjligen förstärka sin idé, sin egna historia och fundering kring ett föremål. Jag gillar hans kantigt utklippta gubbar, som liksom växer ut ur/upp ur burkarna.







Jag är intresserad av allt som har med recyling, ready made, found objects etc. att göra…
Jag samlar (ibland räddar jag föremål typ allmoge, folkkonst, skräp ifrån loppisar, sådant som genom tiderna gjorts om till något funktionellt, en kaffeburk har blivit en sparbössa osv.) och jag fotar omgjorda grejor… Fotandet är egentligen bättre, för en bild i datorn eller på en CD tar mindre plats än ett faktiskt föremål.

No comments: