Sunday, June 17, 2007

besök på Ostindiefararen...



















Sara & Mody...





Kungens autograf...



Kvarlämnad solskyddsfaktor...




















Sara och jag tog Älvsnabben in till stan via Klipppan. Vädret hade spruckit upp och vi fick en fin tur till havs, eller åtminstone i hamninloppet...




Vy mot Klippan, Göteborg är verkligen fantastiskt sommartid!




Ostindiefararen från vattnet...



På Älvsnabben med kameran riktad åt mina kvarter i Majorna...
En fantastisk dag med ett par timmars guidad tur på Ostindiefararen Götheborg... Vilken tur jag hade som fick följa med på denna "gratis" tur.
Intressant att höra om seglatsen och livet ombord, värt att rekommendera.
Inspirerande att de byggt detta fartyg mer eller mindre som förr i tiden, med vissa modifikationer. På de olika etapperna runt världen så var det ca. 70 personer per tur, vilket är en himla massa folk på en rätt liten och trång ytan... Tror att det var 20 ton rep med på skeppet... (?!) Jag blev grymt imponerad av alla master och snören (som jag som landkrabba kallar det...) Vilket jobb att sätta ihop och räkna ut, samt att tillverka alla rep och tjära in dom etc.
Än en gång, imponerande!







































No comments: