Wednesday, August 29, 2007

äntligen...

Äntligen!
Bättre sent än aldrig osv...
NU har jag hittat grejer på nätet som verkligen intresserar mig och som jag själv hållit på med ett tag, dvs. hittar och dokumentera...
Häääääääääärligt att andra också uppmärksammar, hyllar el. dissar detta med "konst" i det offentliga rummet!
Själv är jag ju grymt imponerad av de som fyller vår vardag, gator, torg, skyltar m.m med all skönans ting, allt är inte bra, men det vittnar årminstone om människokraft, KREATIVITET, viljan att göra, viljan att synas etc.

http://www.gatukonst.se/
http://www.atlasmuren.se/ svenska gatukonstfrämjandet
http://www.streetartstockholm.se/
Om man går in och kollar på dessa webbsiter, så kan man länka vidare.


I dagens DN 30/8- 07.

Var det text och bild om; Betongklump med musik förbryllar.
Vardagsmysteriet.

"Är det ett offentligt konstverk eller en ny typ av betongsugga? I helgen dök plötsligt ett kvadratmeter stort, vitmålat betongföremål upp mitt på Medborgarplatsen. Det har formen av ett "ej lika med- tecken" och från inmonterade högtalare strömmar svag musik.
- Om det är ett konstverk så är det hur som helst inte beställt av oss, säger Maria Koolen Helmin på Stockholms konstråd, där det fattas beslut om vilka offentliga skulpturer som ska placeras ut i staden.
Att det skulle vara ett helt nytt slags trafikhinder tillbakasvisas av Per Landin, markupplåtare på trafikkontoret. Han tänker göra processen kort med betongklumpen.
- Vi ser det här som en avancerad form av nedskräpning, så den kommer inte att få ligga kvar. Dessutom är den farlig, synskadade kan ju slå sig halvt fördrävade . säger han."
Jonas Cullberg

Är det inte fantastiskt?!
Här placerar någon ut ett verk på Medborgarplatsen, utan namn... Och får publicitet!!! I DN. på bloggar både min och andras... Det är mer än vad man får från vissa håll när man ställer ut på gallerier etc. runt om i Sverige och världen. Alltså så kan åtminstone jag dra slutsatsen att det "lönar sig" att ägna sig åt det som jag själv kallar "bus-konst" i det offentliga rummet.
Nu skriver jag inte detta av bitterhet, utan snarare som ett konstaterande hur det funkar i uppmärksamhetsvärlden vad det gäller konst.
Har ännu inte kommit dit hän att jag själv nyttjat det offentliga rummet för egen spridning, men ju mer jag försöker att synas med min konst, mina smycken, ju mer övertygad blir jag att detta med det offentliga rummet är FRAMTIDEN...

Betänk följande;
-Som konstnär måste du nästan alltid betala för att få lov att visa dina alster, i form av; vernissagekort, lokalhyra, provision (35-60%) etc.

-Som konstnär måste du i de flesta fall, visa att du finns, marknadsföra dig, kontakta gallerier osv. Genom hemsidor, bloggar, utskick av olika slag, resor, möten... tid och pengar ännu en gång...

-Som konstnär så lägger du ner tid och materialkostnader, frakt etc. i din konst.

-Som konstnär i Sverige är det i ett rätt underbemannat journalistträsk, svårt att få publicitet, kultursidor verkar ju vara bland det första man drar ner på, på olika tidningar, redaktioner...

-Och sist med definitivt inte minst, vem tror att det finns en möjlighet att leva på detta???
Att få tiden mellan andra inkomstbringande arbeten att räcka till, till kvalitetstid, fördjupning och lugn och ro i det egna skapandet???
Alltså så står ju det offentliga rummet öppet, för att intas, för hur det än är så förlorar man som konstnär el. kreatör ingenting på det, snarare är det en vinst. Vilket definitivt denna artikel i DN. visar på.

Så fram för mer "bus-konst" i det offentliga rummet!!!

No comments: