Sunday, May 13, 2007

inspiration från Italienskt galleri...



Utställningen Non tutto è oro ciò che luccica eller Es ist nicht alles Gold was glänzt på Alternatives Gallery i Rom, Italien visar bland annat dessa fina och intressanta smycken.
bild ovan; Christoph Straube
bild nedan; Marie Bonflis

Komplexitet och enkelhet är två ord som jag tycker passar på dessa smycken... När jag kollar på Alternastives Gallerys hemsida, så kan jag inte hitta vad det är för material eller för sorts smycken... Men jag antar att det rör sig om broscher i båda fallen och att det undre är gjort i träspill och järntråd. Det övre har jag ingen aning om vad det är för material, men jag gillar definitivt uttrycken i dessa "huvuden".

Lekfullhet och naiva uttryck lockar och intresserar mig. Att med enkla medel se var gränsen går för att allt är inte guld som glimmar är ett ämne som upptar mycket av min tanketid vad det gäller just smycken och dess utforming, materialval etc. Jag tycker mig se mycket mer av alternativa material utomlands än i Sverige, men det kanske bara är en synvilla?! Vi kanske är lika alternativa och "vågade" i Sverige som på någon annan plats i världen???

Kanske är det så att gallerier och andra visnings ställen i Sverige "fegar" ur och väljer att kanske inte visa allt för mixade smycken? För hur det än är så handlar det ju för många gallerier om att sälja och på det viset överleva, och då kanske det inte är helt lätt att visa saker som kanske inte är helt lättsålda... Mycket handlar än i dag om att lära folk vad smyckekonst är och kan vara, därför så borde det finnas fler möjligheter att visa just lite "smalare" och alternativa smycken för att på så sätt vidga vyerna för vad just smyckekonst är idag.

No comments: