Sunday, November 26, 2006

PAULA LINDBLOM smyckekonstnär M.F.A


Paula Lindblom född 1966 i Sundsvall.
Bor och arbetar i Göteborg sedan 1986.
Utbildad på HDK; Högskolan för Design och Konsthantverk 2003.
B.F.A och M.F.A i smyckekonst.

Jag jobbar mest med smycken, kroppsrelaterad konst samt med emaljering av plåtar och bruksföremål.
Material som jag använder mig av är bruksföremål som vi använder i vardagen; så som olika plastförpackningar, loppis – stads/strandfynd etc. Att plocka isär och sätta in föremål i en annan kontext lockar och intresserar mig. Att se möjligheter i olika material och former som vi dagligen omger oss med.
Jag behåller gärna tingens skavanker och tillför det jag för stunden upplever ”fattas” dessa föremål, för att förhöja, för att ifrågasätta osv.
Jag jobbar gärna och allt oftare med teman, något som jag undrar över, något jag irriterar mig på eller helt enkelt är nyfiken på att se vad som händer om jag gör si eller så…
Min inspiration hämtar jag i min närmiljö och på resor runt om i landet och världen.

Material:
Materialobunden, använder material som krävs för det uttryck, känsla jag vill uppnå, gestalta.

Är öppen för offentliga uppdrag, utställningar, undervisning och workshops.
Medlem i KKV (Konstnärernas Kollektiv Verkstad) Göteborg och KHVC (Konsthantverkscentrum).

No comments: