Thursday, July 12, 2007

måndag 9/7 ännu en utflyktsdag, själv...





Vykort från...




Man kan ju undra när man gick inne på området som varit dödens fält om inte allt var förenat med "lebengefahr"??? Det var ju inte enbart elstängslet som dödade i detta helvete på jorden...



Jag ville fota och fånga vad människorna såg på detta ställe, hur vyerna var från blocken...

Allt var hemskt, det var svårt och andas och man gick omkring i en bubbla av avsky över vad vi människor kan utsätta varandra för... Denna uppställning berörde mig verkligen.

Här är planen för varifrån man skulle hämta alla världens judar...

Tågtransport till helvetet, med lovande om att de skulle få komma till en annan stad...

Här är gaskammaren...

Fönstret från gaskammaren...
Det sista som människorna såg, var detta träd... Tagit exakt med fönstret i ryggen... Om träd kunde gråta, så skulle nog det här trädet gråta floder för alla som aldrig fick chansen till ett liv.






Fan, fan, fan... Det är så absurt att de sparat allt...



För att inte tala om hur illa berörd jag blev av detta...

Proteser som samlats in...
Att samla och katalogisera känns onekligen absurt efter att ha sett allt som nazisterna samlade in i olika högar... man fick inte fota detta, så det är många andra föremål i drivor som jag berördes av och grät inombords när jag såg... Emaljkärl, glasögon, skor, borstar av olika slag etc.
Så jävla sjukt!






Den här simbassängen gjorde mig mest ledsen... Förutom hela jävla stället... Men vatten förknippar jag med lugn och ro, en skön och trivsam känsla, och mitt i allt detta elände, så hade de mage att göra en simbassäng! Svårt att förklara hur man känner inför något sådant, när kontraster uppstår på ett sånt sätt som man inte riktigt räknat med.

Ja, efter att ha gått runt inne på området så har det gått in att de som var tillfångatagna där behandlades mindre värdigt än djur, denna bild visar att de fick ligga på halm och senare på tagelmadrasser packade som sillar...


Det var väggvis med foton av fångarna, det som for igenom min skalle var om man kunde se på dessa ansikten/bilder vad som komma skulle...





Här hängde man människor i "förbyggande" syfte...
En lampa från block 24...

Bild från bussen när jag lämnade dödslägret...



Usch, det är inte muntert att sätta in dessa bilder på bloggen, och för er som undrar varför jag inte skrivit ut namnet på stället, denna cyberrymd är inte säker, vilket innebär att om jag skriver ut namnet så kan det länkas till andra siter där mindre trevliga personer hänger, personer som förnekar att detta hänt, som fortfarande symaptiserar med att rensa upp bland olika folkgrupper etc.
Dessa kötthuvuden och illasinnade människor vill jag definitivt inte ha till min blogg!
Jag ville åka till detta ställe för att med egna ögon och hjärta se och om inte förstå, ändå känna av denna djävulska atmosfär som för evigt kommer att vara ett sår i världen, ett sår som vi inte får glömma...
Det går inte med ord att beskriva känslan av detta, hur mycket man än försöker... Det överstiger åtminstone mitt förstånd hur detta kunde och kan vara möjligt.
Jag åkte med minibuss ifrån Krakow, själv... Mina föräldrar orkade inte se all skit en gång till, de har besökt ett annat koncentrationsläger för 10 år sedan och det väcker fortfarande dåliga och förtvivlade känslor...
Må vi aldrig glömma!









































No comments: